Επεκτείνεται η οικολογική καταστροφή στον Σαρωνικό από την διαρροή πετρελαίου του «Αγία Ζώνη ΙΙ»

0
790

Τραγική παραμένει η κατάσταση στις ακτές της Αττικής από την διαρροή πετρελαίου η οποία προκλήθηκε τα ξημερώματα της περασμένης Κυριακής όταν βυθίστηκε στη θαλάσσια περιοχή νοτιοδυτικά της Αταλάντης στη Σαλαμίνα το ηλικίας 45 ετών δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ».

Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, που συμμετείχαν στο χθεσινό συμβούλιο στο υπουργείο Ναυτιλίας, «επειδή το φορτίο ήταν βαρύ πετρέλαιο (μαζούτ), η πετρελαιοκηλίδα μπορεί να κινείται και κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και να εμφανίζεται ξαφνικά».

Μετά τη Σαλαμίνα, Φρεαττύδα, Φάληρο η ρύπανση έφτασε χθες στη Γλυφάδα, τον Άγιο Κοσμά και την Βούλα.

Από το απόγευμα της Τετάρτης έχει ξεκινήσει η διαδικασία απάντλησης των καυσίμων από το βυθισμένο δεξαμενόπλοιο «ΑΓ. ΖΩΝΗ» στον Σαρωνικό, ενώ ολοκληρώθηκαν πλέον οι εργασίες στεγανοποίησης του ναυαγίου.

Τη δεύτερη μαρίνα Γλυφάδας επισκέφθηκε χθες το απόγευμα ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής, αντιναύαρχος Σταμάριος Ράπτης. Εκεί κομμάτια της ρύπανσης έχουν φτάσει στην παράκτια περιοχή, όπου ήδη επιχειρεί στο πλαίσιο της διαδικασίας απορρύπανσης, ένα βυτιοφόρο.

Ο δήμος Γλυφάδας έχει τοποθετήσει κορδέλες κατά μήκος της παραλίας και ενημερώνει με ταμπέλες του δημότες, να μην προσέρχονται προς το παρόν για κολύμβηση για λόγους δημόσιας υγείας και έως ότου αποκατασταθεί το πρόβλημα.

Όπως αναφέρει σε ανάρτησή του στο facebook ο δήμαρχος Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου, «δυστυχώς η θαλάσσια ρύπανση από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη» στη Σαλαμίνα, έφτασε στη Γλυφάδα μας και το πρόβλημα είναι πολύ σοβαρό, με εκτεταμένη ρύπανση και έντονη οσμή σε όλο μας το παραλιακό μέτωπο. Η μάχη είναι άνιση. Από τα χαράματα σήμερα, είμαστε σε διαρκή επαγρύπνηση και συνδράμουμε με όποια μέσα διαθέτουμε στο έργο των αρμόδιων φορέων: τοποθετήσαμε πλωτό φράγμα, ρίξαμε αντιρρυπαντικό υλικό (μια ουσία που διαλύει το πετρέλαιο), απόχη και ειδικές απορροφητικές πετσέτες. Παράλληλα, ένα ειδικό σκάφος προχωρά στον καθαρισμό των υδάτων. Παρακαλούμε θερμά, μέχρι να αποκατασταθεί το πρόβλημα, να μην προσέρχονται οι λουόμενοι στην παραλία και να σέβονται όλοι τις σημάνσεις της δημοτικής αστυνομίας. Ελπίδα όλων μας είναι ότι η ζημιά θα περιοριστεί το συντομότερο δυνατό. Οι ευθύνες ωστόσο για την καταστροφή, είναι δεδομένες και πρέπει να αποδοθούν άμεσα».

Στο μεταξύ, πλωτά φράγματα έχουν τοποθετηθεί σε περιοχές κατά μήκος του όρμου Κυνοσούρας και του κόλπου των Σεληνίων της νήσου Σαλαμίνας, καθώς και σε σημεία της ακτογραμμής μεταξύ Σχολής Ναυτικών Δοκίμων έως την μαρίνα Ζέας στο κέντρο του Πειραιά.

Στις παραπάνω περιοχές επιχειρούν για καθαρισμό της ρύπανσης εξειδικευμένα συνεργεία της ιδιωτικής εταιρείας με βυτιοφόρα οχήματα.

Επίσης, στην ευρύτερη περιοχή του ναυαγίου καθώς και στις θαλάσσιες περιοχές που εκτείνονται από τον λιμένα Πειραιά μέχρι και τον ‘Αγιο Κοσμά, συνεχίζουν να επιχειρούν περιπολικά σκάφη του λιμενικού και ειδικά αντιρρυπαντικά, πλωτός γερανός με πλωτά φράγματα, ρυμουλκά και παράκτια σκάφη ιδιωτικής εταιρείας.

Σημειώνεται ακόμη, ότι στο πλαίσιο παροχής από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα “EMSA” (European Maritime Safety Agency) στα κράτη-μέλη, ενός δικτύου πλοίων αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων (EMSA Network of Oil Spill Response Vessels), ενεργοποιήθηκε το αντιρρυπαντικό σκάφος AKTAIA OSRV με εξοπλισμό αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων.

Στο μεταξύ στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής, φέρνει την επόμενη εβδομάδα την υπόθεση της ρύπανσης από το ναυάγιο του Δεξαμενοπλοίου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ II», ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής, με αίτημα που ήδη υπέβαλε το υπουργείο, ώστε να ενημερωθεί πλήρως ή ελληνική κοινή γνώμη για την κινητοποίηση των αρμόδιων υπηρεσιών, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η ρύπανση.

Έντονη ανησυχία εκφράζουν περιβαλλοντικές οργανώσεις, σχετικά με την πετρελαιοκηλίδα στον Σαρωνικό

Την έντονη ανησυχία τους εκφράζουν περιβαλλοντικές οργανώσεις, σχετικά με τη μεγάλης έκτασης πετρελαιοκηλίδα που έχει ρυπάνει τις παραλίες της Σαλαμίνας και του Σαρωνικού Κόλπου. «Στο τεράστιο, διαχρονικό πρόβλημα ρύπανσης που επιβαρύνει την Σαλαμίνα εδώ και δεκαετίες (διυλιστήρια, ποντισμένα πλοία, διέλευση πλοίων, κ.ά.) ήρθε να προστεθεί μία άνευ προηγουμένου οικολογική καταστροφή, η οποία παρά το μέγεθός της δεν αντιμετωπίζεται επαρκώς, αφού οι διαδικασίες απορρύπανσης προχωρούν με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς», δήλωσε ο Μάρκος Ακύλας, πρόεδρος του Περιβαλλοντικού Ομίλου Σαλαμίνας (ΠΕΡΙΒΟΣ).

Όπως είπε ο κ. Ακύλας, «αυτό που πρέπει να γίνει τώρα στην περιοχή, είναι να ενταθούν οι προσπάθειες απορρύπανσης, ώστε να συλλεχθεί το μαζούτ το συντομότερο δυνατό και στη συνέχεια να υπάρξει διαρκής παρακολούθηση των περιβαλλοντικών και βιολογικών δεικτών, ώστε να γνωρίζουμε το πραγματικό μέγεθος του προβλήματος».

«Αν μία μικρή σχετικά διαρροή δημιουργεί μια τέτοια καταστροφή, δίπλα στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας και το επιχειρησιακό κέντρο του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, ποια ακριβώς είναι η δυνατότητα της χώρας να αντιμετωπίσει διαρροές και ατυχήματα από μεγάλης κλίμακας πετρελαϊκές δραστηριότητες στο Ιόνιο και το Κρητικό Πέλαγος; Το θέμα δεν είναι αν θα συμβεί κάποιο άλλο ατύχημα, αλλά πότε» δήλωσε ο κ. Τάκης Γρηγορίου, υπεύθυνος της εκστρατείας για τις κλιματικές αλλαγές και την ενέργεια στο ελληνικό γραφείο της Greenpeace, καθώς ομάδα ακτιβιστών και εθελοντών της οργάνωσης βρίσκεται ήδη στον Σαρωνικό, με στόχο την ανεξάρτητη καταγραφή και ανάδειξη του προβλήματος και την υποστήριξη της προσπάθειας απορρύπανσης.

Μάλιστα, ακτιβιστές της οργάνωσης που βρίσκονται στην Σαλαμίνα, ξεδίπλωσαν πανό στην παραλία Λιμνιώνα στα Σελήνια, με το μήνυμα «Σύντομα σε μία παραλία κοντά σας».

Απ? την πλευρά του, το Διεθνές Ταμείο για την Φύση (WWF) σε ανακοίνωσή του αναφέρει: «Μία χώρα με μεγάλη θαλάσσια κυκλοφορία – διελεύσεις δεξαμενόπλοιων και άλλων σκαφών – παρουσιάζεται ανέτοιμη να αντιδράσει έγκαιρα, προστατεύοντας τον θαλάσσιο πλούτο και τις ακτές της, ακόμη και σε ένα περιστατικό που ήταν αρχικά σχετικά περιορισμένης έκτασης».

Σύμφωνα με την περιβαλλοντική οργάνωση, «δυστυχώς, ο κίνδυνος για περιστατικά θαλάσσιας ρύπανσης είναι υπαρκτός και μπορεί γίνει εύκολα κατανοητός, κοιτάζοντας τους χάρτες που αφορούν σε κίνηση tankers και σε ατυχήματα θαλάσσιων μεταφορών στις ελληνικές θάλασσες».

Καταλήγοντας το WWF τονίζει ότι «αυτή τη στιγμή, προτεραιότητα έχει η αντιμετώπιση της καταστροφής. Ως προς αυτό, το WWF Ελλάς δηλώνει «παρών» σε κάθε πιθανό κάλεσμα από το Λιμενικό Σώμα για συμμετοχή εθελοντών σε επιχείρηση καθαρισμού. Οι περιβαλλοντικές κρίσεις αντιμετωπίζονται με άμεσο έλεγχο και σχέδιο, αυστηρή εφαρμογή των περιβαλλοντικών νόμων και κοινωνική εγρήγορση».